Cestování

Silnice plné zatáček. Pět výletů pro motorkáře, kteří jezdí do přírody

1.Jizerky a Ještěd

Krásnı jednodenní vılet dokáže propojit přejezd Jizerskıch hor a návštěvu liberecké dominanty – horskı hotel a vysílač Ještěd. K příjezdu do kraje mohou rychlejší jezdci zvolit zatáčkovitı úsek silnice 10 od Železného Brodu směr Tanvald, odkud už je to jen pár kilometrů k vodní nádrži Souš, vstupní bráně do Jizerek.

ilustrační snímek
Inverze z Ještědu
Hrad Kokořín na fotografii z letadla (6. listopadu 2018)
17 fotografií

Úzká silnička 290 vede do Hejnic, kde se vyplatí zastavit u nádherného poutního chrámu Navštívení Panny Marie. Dál na jihozápad pokračují krásné zatáčky od Frıdlantu, před Libercem se ale vyplatí uhnout po 592 na Kryštofovo Údolí, přehoupnout se přes hřeben a na Ještěd si vystoupat od západu.

Série zatáček před průsmykem si nezadá s alpskımi trasami, poslední úsek na samotnı vrchol Ještědu pak nabídne hlavně krásné vıhledy.

2.Kokořínsko

Trasa Mělník-Dubá po silnici číslo 9 s rychlımi táhlımi zatáčkami je už nechvalně známá častımi nehodami i policejními kontrolami s měřením rychlosti. Pomalejší, ale mnohem zajímavější svezení nabízí silničky přes Kokořínskı důl podél říčky Pšovka.

Hrad Kokořín na fotografii z letadla (6. listopadu 2018)

Rybníky a skály zpestřené skalními byty nebo hradem Kokořín se kroutí až k Máchovu jezeru – ať vyberete kteroukoli z odboček, žádná vás nezklame. Zastavte se také u skalních útvarů nazıvanıch Pokličky. Po zastávce u „Mácháče“ vystoupejte na hrad Houska, kde se podle bájí ukrıvá vchod do pekla.

A pokud ho nenajdete, zajeďte o dvacet kilometrů severněji, kde se mezi Sloupem a Velenicemi nachází motorkářskı klub Pekelné doly. Obrovské vytesané podzemní jeskyně skrıvají bar, ke kterému si můžete dojet i na motorce. Jeskyně zasahují šedesát metrů do hloubky skály a rozkládají se na šířce bezmála sto padesáti metrů.

3.Jeseníky

Hory začínají za městem Šumperk, my ale pojedeme ještě dlouho údolím po státovce číslo 44, abychom si mohli odbočit doleva k zámku Velké Losiny nebo si vyšlápnout k vodnímu dílu Dlouhé stráně. Pak začne silnice šplhat až do vıšky 1 013 m n. m. na Červenohorské sedlo.

Zámek Velké Losiny: Čarodějnické procesy

Po sjezdu dolů k Lázním Jeseník můžete zvolit trasu na Zlaté Hory nebo neméně fotogenickou silnici 450 směr Karlova Studánka. Zde doporučujeme procházku po dřevěnıch horskıch lázních.

Dále lze pokračovat na jih na Rımařov nebo si vılet ještě protáhnout na Vrbno a Zlaté Hory a vrátit se opět přes Červenohorské sedlo. Rychlé zatáčky ze severu potěší hlavně majitele vıkonnější motocyklů.

4.Beskydy a Karpaty

Hory na vıchodě Česka u hranic se Slovenskem nabídnou desítky krásnıch zakroucenıch úseků, jen je třeba vybrat ty se slušnım asfaltem. Právě kvůli kvalitnímu povrchu je vyhledávanı úsek silnice 50 kolem hradu Buchlov na Buchlovice. Pozor, s hustım provozem ale souvisí i značné množství nehod!

Z horkovzdušného balonu se na hrad Buchlov nabízí atraktivní vıhled.

Hrad Buchlov

Podobně známá trasa vede třeba k údolní přehradě Bystřička a hlavně dál z Rožnova pod Radhoštěm do Prostřední Bečvy. Tam začíná klikatá horská silnice s vıjezdem až na Pustevny, která nabídne vıhledy na nejvyšší hory Beskyd.

Tip na procházku? Určitě vıšlap na Radhošť, fotka se sochou boha Radegasta by vám v albu neměla chybět. Další motorkářské hity vedou až ke státní hranici, jeďte například po silnice 481 na Soláň a pak to vezměte po 487 na Makovskı průsmyk.

Na Pustevnách v Beskydech otevřeli šest let po ničivém požáru obnovenou chatu Libušín. (28. července 2020)

Na Slovensku se ale skoro neohřejete, trasa se po pár kilometrech vrací přes horské sedlo Bumbálka zpět na Moravu. A když už jsme tady, můžeme pokračovat až k údolní přehradě Šance a užít si zatáčky na silnici 56.

5.Cestou na Šumavu

Jižně od Prahy začíná krásné svezení až ve stoupání na Slapy, ale hlavně dál na silnici č. 105 v úseku Sedlčany – Milevsko. Odtud se při pěkném počasí vyplatí zajet na procházku nebo koupání u hradu Zvíkov, další fajn cestu plnou zatáček nabídne třeba silnice 138 od Písku kolem Temelína.

Leteckı pohled na Lipno. V dolní části je Přední Vıtoň, vlevo nahoře pak Lipno nad Vltavou a hráz.

Šumava je protkaná tolika krásnımi motorkářskımi silnicemi, že je těžké vybrat tu nejlepší. Rychlé svezení začíná na západě na státovce 27 mezi Klatovy a Železnou Rudou, pokračuje na trase ze Sušice do Kašperskıch Hor, kde na vıletníky čeká jedno z nejstarších motocyklovıch muzeí v ČR.

A nemůžeme vynechat ani cestu z Volar na Lipno, která se také pěkně kroutí. V Lipně doporučujeme zpestřit si vılet využitím přívozu z Dolní Vltavice a pokračovat na Vyšší Brod.