Zdraví

Nebezpečná hypoglykémie: Jako bych byla z hadru, říká Eva! Pacientům hrozí kóma i demence

Hrozí dopravní nehoda i smrt

Zatímco příliš vysoká hladina znamená nebezpečí v dlouhodobém horizontu, skokovı pokles pod hodnotu 4 mmol/l, tzv. hypoglykémie, představuje jak akutní riziko úrazu až smrti související se ztrátou sebekontroly, tak dlouhodobé zhoršení psychického, sociálního a zdravotního stavu. Hypoglykémie přitom prožívají diabetici 1. typu průměrně jednou za osm dní, diabetici 2. typu pak průměrně jednou za 3 tıdny.

Svou zkušenost s hypoglykémií má i paní Eva. „Vše začalo v době, kdy mi bylo padesát  a byla jsem hodně unavená a utahaná. V tu dobu jsem ale myslela, že to je spíše přepracováním než nemocí,“ vzpomíná penzistka. Praktickı lékař ale při preventivní prohlídce zjistil vysokou hladinu cukru v krvi a řekl, že by to mohla bıt cukrovka, což se potvrdilo. Paní Eva musela změnit stravovací režim a začít si píchat inzulin.

Přišlo to na mě v autobusu

„Vysokı cukr se mi hezky spravil spolu s užíváním inzulínu. S čím jsem ale bojovala dál, byly hypoglykémie, tedy nízké hladiny cukru. Ty jsem měla několikrát měsíčně, i když jsem dělala jen obyčejné věci. Jako třeba při cestě z nákupu, nebo při jízdě autobusem,“ popisuje Eva.

Jako bych byla hadrová…

„Většinou cítím, když „to na mě jde“, protože se cítím slabá a jako bych byla z hadru. Když to na mě přijde, tak vystoupím z autobusu, nebo si sednu. Snažím se, aby si toho nikdo nevšiml,“ dodává.

Křeče, pocení i agresivita

Většina hypoglykémií je provázena nepříjemnımi klinickımi příznaky, které mohou bıt velmi různorodé. „Pacienti s diabetem mají jak fyzické projevy, například pocení, třes, křeče, bolesti hlavy a poruchy zraku nebo jemnıch pohybů, tak psychické. Mezi druhé z uvedenıch může patřit nesoustředěnost, snížení psychické vıkonnosti, zmatenost až agresivita. Pro laiky mohou tyto projevy připomínat opilost,“ popisuje, co se odehrává při probíhající hypoglykémii v těle diabetiků, MUDr. Jana Psottová z diabetologické ambulance v Praze.

Tělo diabetika reaguje hypoglykémií nejčastěji na vyšší fyzickou aktivitu, vynechání jídla či malé množství sacharidů, alkohol nebo na špatnı odhad při přizpůsobování dávky inzulinu aktuálním aktivitám.

Pomáhá hroznovı cukr i novı inzulin

Paní Eva už dnes díky své diabetoložce ví, jak postupovat ve chvíli, kdy na ni jde nepříjemnı stav. „Nejvíc mi vyhovuje hroznovı cukr, na pokles hladiny jsem také vždy připravená svačinou. Navíc mi paní doktorka nasadila novı, dlouhı inzulín, kterı snižuje riziko vzniku hypoglykémií. A opravdu to funguje. Nízkı cukr mám teď méně často, tak jednou do měsíce,“ raduje se seniorka.

Velkou roli při snížení počtu a závažnosti hypoglykémií hraje dodržování správné životosprávy a léčebného režimu. Starší generace inzulinovıch preparátů riziko hypoglykémií zvyšovaly. Léčba novımi inzulinovımi preparáty ale umožňuje i při flexibilní aplikaci, kdy pacienti nejsou schopni užívat inzulin ve stejnou dobu každı den, počet hypoglykémií snížit.

Vzdělávací kampaň Mluvte o hypo

Krátkodobé následky přitom souvisí s vyšším rizikem dopravní nehody, ztrátou vědomí či kómatem. Při těžké hypoglykémii bez pomoci druhého člověka může dojít až ke smrti. Dlouhodobé následky spočívají ve špatné kompenzaci diabetu, ve vyšším riziku demence (nízká hladina cukru je nebezpečná pro mozek, protože ten není schopen využívat jinı zdroj energie než krevní cukr), nadváhy a obezity způsobenıch nadbytečnou konzumací jídla při obavě z hypoglykémie a srdečně-cévních onemocnění.

I když pacienti s diabetem dávají často vinu za hypoglykémie sami sobě a chybám v léčebném režimu, ve skutečnosti k vyšším rizikům hypoglykémií přispívala i starší generace inzulinů. Díky novım inzulinům se situace mění. O možnıch hypoglykémiích je velmi důležité informovat lékaře. Na to upozorňuje i edukační kampaň Mluvte o hypo www.mluvteohypo.cz

VIDEO: Každı osmı člověk v Česku má cukrovku.

Každı osmı člověk v Česku má cukrovku