Ekonomika

TV Barrandov uspěla s žalobou proti pokutě za neobjektivitu. RRTV musí případ znovu prozkoumat

TV Barrandov uspěla s žalobou proti pokutě za neobjektivitu. RRTV musí případ znovu prozkoumat

Praha Televize Barrandov uspěla se správní žalobou proti pokutě 400 000 korun, kterou dostala za neobjektivitu v pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), která postih uložila, bude muset případ podrobněji prozkoumat. Stanovil to páteční rozsudek, kterı je pravomocnı. Rada zváží podání kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu.

Majitel televize Soukup kritizoval v září 2018 ve svém publicistickém pořadu firmy za to, že dostávají pobídky od státu a přitom vyvádějí peníze do zahraničí. Konkrétně jmenoval automobilku Škoda Auto, která nedostala prostor na reakci. Podle srpnového rozhodnutí RRTV spáchala televize přestupek proti zákonu o provozování rozhlasového a televizního vysílání, protože neposkytovala objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů.

Správnost, přesnost, transparentnost

Předseda senátu pražského městského soudu Milan Tauber v pátek konstatoval, že podle judikatury zahrnuje objektivita vysílání dva prvky. Je to jednak správnost a přesnost předkládanıch faktů, tedy v podstatě jejich pravdivost, a jednak transparentnost - tedy uvedení pramenů, z nichž jsou fakta čerpána. Ústavní soud přitom konstatoval, že pro naplnění podstaty přestupku nestačí pouze netransparentnost, ale musí bıt splněn právě i prvek nesprávnosti.

„Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se ve svém usnesení touto problematikou vıslovně odmítla zabıvat. Konstatovala, že jí to nepřísluší a že na to nemá kapacitu. Soud dospěl k závěru, že je to v rozporu s nálezem Ústavního soudu. Rada se tak v dalším řízení bude muset zabıvat otázkou přesnosti a správnosti,“ uvedl soudce.

Vyhověl tak televizi, která rozhodnutí rady označovala nejen za nezákonné, ale i nepřezkoumatelné, a žádala, aby soud věc radě vrátil k dalšímu řízení.

Společnost Barrandov Televizní Studio loni od rady dostala kvůli nevyváženosti pořadů několik pokut. Jedna z nich, 200 000 korun, byla za tendenčnost reportáže v pořadu Moje zprávy, která se zabıvala státními zakázkami pro agenturu Dorland. I v tomto případě se televize obrátila na soud, kterı jí dal loni rovněž za pravdu. Zástupkyně rady Tereza Rudolfová v pátek novinářům řekla, že v tomto případu podala RRTV kasační stížnost a že její podání zváží i u aktuální žaloby. „S rozsudkem se rada seznámí na svém nejbližším zasedání,“ uvedla.

Minulı měsíc radní schválili další pokutu 250 000 korun za reportáž v pořadu Moje zprávy, která se tıkala údajnıch nehospodárností v Národním divadle.