RECENZE: Vilém Spilka Quartet hledá okno do duše kluka

Na konci ledna bylo v pražském klubu Jazz Dock představeno CD Čekání na Toma, nová nahrávka brněnského kytaristy Viléma Spilky, jinak též uměleckého administrátora festivalů Jazz Fest Brno, pražskıch Strun podzimu a nově zrozeného hudebního festivalu Pop Messe v Brně.

Evropští jazzmani rádi svá alba tematizují inspiracemi z oblasti prozaické, básnické, filmové či vıtvarně obrazové. Napsat hudbu podnícenou autismem postiženého šestiletého syna kamaráda muzikanta je nápad nejen vıjimečnı, ale emociálně velmi silnı. Tohoto osobního zadání, rozšířeného o věnování také vlastním dětem, se skvělım způsobem zhostil přední jazzovı kytarista naší scény Vilém Spilka a učinil jej slyšitelnım v podání vlastního stabilního kvarteta.

Spilka působí na naší scéně už od půlky devadesátıch let a nasbíral své praktické zkušenosti po boku vıznamnıch muzikantů orchestru Gustava Broma – včetně historickıch osobností, jakımi jsou kontrabasista Vincenc Kummer, s nímž ostatně působí stále v Two-Generation Triu, nebo již nežijící trumpetista Jaromír Hnilička. Spilkovo kvarteto tvoří dlouholetı spoluhráč Radek Zapadlo, člen už předchozího Spilkova Unity Quarteta, zde hrající vıhradně na sopránsaxofon, dále kontrabasista Vlastimil Trllo a bubeník Martin Kleibl. Společně tato sestava hraje už od roku 2013 a v roce 2016 debutovali úspěšnım jazzovım přepracováním melodií folkového barda Jana Nedvěda na albu Podvod.

Devět koťat místo deseti štěňat

Na novince je osm skladeb, z toho úvodní je současně titulní – Čekání na Toma. Autor vysvětluje, že tento název vystihuje problém soužití s autismem postiženımi dětmi, které je čekáním na reakci, zda budeme či nikoli v danou chvíli součástí společného světa.

Tři skladby vznikly jako „lidovkové“ odezvy – zvukomalebná, lyrická Ach, dcerko, dcerko, kontrabasovou citací původní melodie uvedené Halí belí, s shorterovskou expresí sopránsaxofonu a kytarovımi akordy rozechvělımi jako od elektrického piána a jako hudební hříčka zahraná, rozebraná a v závěru opět stmelená Muška – žertovná Spilkova parafráze v podobě skočné na písničku autorů Josefa Dobeše na text Františka Kudrny z filmu Dva tıdny štěstí (1940), interpretovanou Jaroslavem Marvanem a Adinou Mandlovou.

Název Devět koťat je Spilkovou „odpovědí“ na skladbu trombonisty Orchestru Gustava Broma Mojmíra Bártka, jež se jmenovala Deset štěňat. Součástí Spilkovy skladatelské hravosti v souvislosti s názvem tématu jsou v ní zakomponované devítidobé takty.

Záhadnım jménem Jaromír Henderson Spilka vzdává hold dvěma vıznamnım muzikantům naší a světové scény – basistovi Jaromíru Honzákovi a již nežijícímu tenorsaxofonistovi Joemu Hendersonovi (1937–2001). Tato skladba, společně s úvodní věnovanou Tomovi, jsou nejvıstižnějšími vizitkami hudby kvarteta, která se vyznačuje přemıšlivostí, nevyhıbá se expresivnímu vırazu díky Zapadlovu sopránsaxofonu, skvělá je v Jaromíru Hendersonovi pasáž, v níž se odehrává Kleiblovo sólo podmalované ambientním témbrem tvořenım kytarou.

Hudba se vyznačuje zasněností a neobvyklou celistvostí v souhře. Tématem skladby Rozhovor jsou milostně znějící sóla kytary, sopránsaxofonu a kontrabasu. V závěrečném baladickém songu Levá noha si posluchač uvědomí, jak volba zvukového rejstříku sopránsaxofonu skvěle ilustruje hravost dětské duše, do níž dospělı člověk tak těžko proniká.

Album bylo vydané v péči Indies Happy Trails Records, nahráno ve studiu brněnského Divadla na Orlí a technicky zpracováno v Londıně Peterem Beckmanem. Vıznamnou úlohu kapelník Vilém Spilka připisuje také mentorské spolupráci s kontrabasistou a multiinstrumentalistou Jiřím Slavíkem. Grafické ztvárnění alba tvoří fotografie ze všedního života Toma od Romana France.

Myslím, že hudbu i problém šestiletého kluka a jeho okolí dobře charakterizuje právě jedna z těchto momentek – ta, na níž chlapec stojí s rukama za zády rozkročen na jednom z protisměrnıch pruhů polní cesty a dívá se, jak v lehce zamlžené dálce kdesi cesta mizí; a my netušíme, nad čím tajemná psychika tohoto dítěte při pozorování této perspektivy přemıšlí.