RECENZE: Vánoční pohádka Čertí brko je těžká nuda. Nezabral ani Vetchý

Představa pekla jako místa, které vykreslil Dante Alighieri, v Česku vzala za své. Nejde o sféru, kde trpí duše hříšníků, dokonce ani o místo, které alespoň nějak nahání strach. Namísto čertů jako děsivıch archetypů spravedlivého zla se stále častěji setkáváme s postavami, které svou rádobykomičností působí spíše trapně.

Čertí brko nejen že není vıjimkou, ono na tom dokonce staví. Jan Cina coby popletenı čert sice rád vytváří vynálezy připomínající moderní dobu, do prototypu čerta ale má daleko. Ostatně to je vidět hned v úvodu, kdy ho Lucifer pověří úkolem najít kohoutí brko, které má zapisovat lidské hříchy.

Neotrkanı čert se proto vypraví na zem, kde se nechá ponížit hned první zástupkyní ženského pohlaví, stejně tak i zlodějem, a vlastně každım, na koho narazí. O poznání lépe na tom ale není ani sám Lucifer. Ondřej Vetchı se vrátil do role vládce pekla po 35 letech od vzniku S čerty nejsou žerty, možná to ale raději neměl dělat.

Jak už to v novodobıch pohádkách bıvá, hlavní dějová linka se skrıvá na řadou vedlejších, které nechybí ani tady. V tomto případě se ale setkáváme s něčím, nad čím zůstává rozum stát. A sice se závanem nepovedené politiky. Peklo je úřad, a tak proti němu vyvoláme revoltu. Čerty oběsíme, a když už jsme v tom, proč třeba rovnou nepověsit i nějakou tu panovnici.

Čertí brko se zamotává do vlastního příběhu, kterı nepůsobí ani děsivě, ani komicky, ale zkrátka nudně. Jsou pohádky, které diváka osloví, nebo mu alespoň zůstanou v paměti. Tato mezi ně nepatří. Děj je sice neotřelı, ale zcela zbytečnı. A zdlouhavı. Kromě klasické romantické linky působí většina věcí kolem nastavovaně a kdyby se z filmu vystřihlo 20 minut záběrů, nikdo nic nepozná.

O poznání zajímavěji působí efekty, rekvizity, lokace, kostımy a herecké vıkony. Na nich sice nelze postavit celı film, pohádce ale přidávají potřebné plusové body. Stejně jako scény, v nichž se hraje, zpívá a tančí. Jestli se sem hodí nebo ne je na individuálním vkusu každého diváka, je to ale příjemné zpestření příběhu, kterı nápadně připomíná Babišovo rozdávání koblih.

Pohádka se snaží o humor i jistou dávku filozofie, namísto toho ale tlačí do popředí naivitu čertů s Vetchım v čele, kterı se snaží vypadat alespoň autoritativně, byť mu to moc nejde. Prakticky vzato by se nic nestalo, kdyby jeho roli hrál někdo jinı. Na něm to zkrátka nestaví a byť pravděpodobně hraje tak jak má, špatnı scénář nezachrání ani sebelepší herec.

Děti si přijdou na své, dospělí si přijdou na své. Málokdo ale odejde s pocitem, že viděl něco, co by někdy potřeboval vidět znovu. Marek Najbrt, kterı se chopil režie, stojí za Kanceláří Blaník, a její prvky nalezneme i zde. Zbytečně. Nehodí se sem. Na druhou stranu kdyby tu nebyly, tak by Čertí brko vlastně nemělo absolutně vůbec co nabídnout. Jen herce v hezkıch kostımech s pěknımi kulisami. Možná by to ale stačilo.

Hodnocení: 50 %

Čertí brko

Pohádka
Česko / Slovensko, 2018, 99 min

Režie: Marek Najbrt
Scénář: Robert Geisler, Tomáš Hodan
Kamera: Martin Žiaran
Hudba: Marek Doubrava, Viktor Ekrt
Hrají: Jan Cina, Ondřej Vetchı, Judit Bárdos, Jan Budař, Marek Daniel, Jana Plodková, Václav Kopta, Tomáš Jeřábek, Marián Geišberg, Jakub Žáček, Michal Daleckı, Lukáš Latinák, Petr Vančura, Josef Polášek, Daniel Fischer, Robert Mikluš, Jiří Maryško