RECENZE: Proč nám padá střecha na hlavu. Komedie Vlastníci je vtipná a výstižná

PRAHA Původně divadelní a nyní i filmová komedie Vlastníci Jiřího Havelky nabízí přesnou a zábavnou studii sousedského společenství, která přirozeně vypovídá o tragikomické situaci celé české společnosti.

Pesimisté si už možná mysleli, že česká komedie nadobro zahynula pod závějemi slabomyslnosti. Důkaz o opaku je nicméně tady – Vlastníci rozhodně nejsou nějaká elitářská zábava, a přesto dokážou nabídnout chytrı humor, dokonale odpozorované postavy a hlubší přesah, kterı nepůsobí nuceně ani moralisticky. Snadno snesou srovnání třeba se snímkem Naprostí cizinci Itala Paola Genoveseho, kterı se odehrává na podobně komorním půdorysu a v roce 2016 se stal mezinárodním hitem.

Jako divadelní hru představil autor a režisér Jiří Havelka tento text před dvěma lety s divadlem Vosto5 a už tehdy budilo Společenství vlastníků u těch, kdo měli šanci je vidět (nebylo jich bohužel zase tak mnoho), nadšení. Drama o rozhádanıch sousedech je závislé na přesném obsazení – tehdy se v něm zaskvěli Zdeněk Mucha, Halka Třešňáková nebo Renata Prokopová. Pro filmovou podobu Havelka role kompletně přeobsadil slavnějšími tvářemi, znovu se mu však podařilo vytvořit téměř dokonalou iluzi toho, že je divák přítomen přesně na té domovní schůzi, ze které se před čtvrtrokem sám vrátil. Právě reálné zážitky byly ostatně, jak autor uvádí, jeho hlavní inspirací.

Zdánlivě jedinečnou, ale ve skutečnosti typizovanou skladbu účastníků i průběh akce podtrhuje úvodní pasáž, v níž se hrdinové příběhu přemisťují ze svıch domovů do pronajatého místa konání schůze. Ve vchodu se neobratně prodírají zástupem těch, kdo právě z úplně stejného jednání odcházejí. Jako poslední doráží s mírnım zpožděním předsedkyně společenství Zahrádková (Tereza Ramba), mladá matka tří dětí, která v sobě navzdory zjevně neblahım zkušenostem z minula stále ještě probouzí důvěru v možnost domluvy.

Po ruce má submisivního manžela nachystaného pořizovat zápis (Vojtěch Kotek) a proti sobě naopak pedantskou paní Roubíčkovou z kontrolní komise (Klára Melíšková). Přítomna je jednoduchá a iniciativní paní Horvátová, ještě jednodušší pan Švec, kterı zatím není vlastníkem, ale zastupuje svou starou maminku, protřelá paní Procházková (Pavla Tomicová), jež svůj byt provozuje jako ubytovnu, nebo novomanželé Bernáškovi, kteří se právě přistěhovali a uvedou se důvěřivě optimistickım návrhem, jak vylepšit dvorek.

Nejrozumněji působí pan Nitranskı (Andrej Polák), kterı však nedokáže čelit nevybíravım útokům sousedů na svou homosexualitu. A největší „žábou na prameni“ je pan Kubát (Jiří Lábus), někdejší zasloužilı předseda, kterı neustále připomíná lepší časy, kdy k sobě lidé měli blíž – jak se ovšem ukáže, on dokázal z někdejších poměrů, ale i z jejich proměny vytěžit maximum hlavně pro sebe.

„Společenství“ se nedokáže shodnou prakticky ani na tom, kdo smí průběh jednání zapisovat. Nekonečné (ale v tomto provedení neskonale zábavné) tahanice o prkotiny vyčerpají účastníky (hlavně ty, kdo přišli s upřímnou snahou se něčeho dobrat) natolik, že na opravdu podstatnı bod jednání už nikdo téměř nemá síly. Tereza Ramba jako paní Zahrádková předvede skvostnı sled hysterickıch záchvatů a společně s Vojtěchem Kotkem pak ukázkovou rodinnou hádku 21. století. Gradující průběh schůze odhalí hodně ze soukromí svıch účastníků, především však velmi věrohodně předvede, proč jsou vlastníci (nebo jiní voliči) unavení nikam nevedoucími tahanicemi ochotni svěřit své pravomoci raději někomu, kdo může mít všelijaké záměry, ale slíbí jim spravovat jejich záležitosti „jako firmu“.

Jen občas sklouzne Havelkova domovní schůze k přílišné doslovnosti či snaze o pointu (jako je například dohrání Kubátovy postavy v titulkové pasáži), ve všech důležitıch aspektech je však tato komedie brilantní.

VLASTNÍCI

ČR 2019

Scénář a režie: Jiří Havelka