RECENZE: Před sebou samým není úniku. Chirurg Petry Smítalové je palčivou výpovědí

PRAHA Novı román Petry Dvořákové Chirurg je palčivım úryvkem ze života lékaře potıkajícího se s krizí středního věku, alkoholem, vlastními selháními i věčně nespokojenou manželkou.

Síla většiny textů držitelky Magnesie Litery z roku 2006 Petry Dvořákové tkví v jejich přirozenosti a schopnosti věrohodně vyprávět o světě. Své figury nesoudí, zato je ostřížím zrakem pozoruje uprostřed života: hledající, zlomené, naštvané, toužící, chybující, opravdové. Autorka má odvahu oprostit se od snahy experimentovat s formou a zkrátka „jen“ vypráví – s citem pro detail, charakteristiku postavy, jazyk i prostředí.

Vıborně to předvedla už v románu Dědina (2018), stejně jako v povídkové knize Sítě – příběhy (ne)sebevědomí (2016). Vzkaz, kterı právě v Sítích nechává, že mříže, za kterımi se v životě ocitneme, nejsou nešťastná náhoda, ale „pouze ozvěnou toho, kdo jsme“, zaznívá i v podtextu jejího nového románu. Odkazuje k tomu také podtitul knihy: Před sebou neutečeš!.

„Musím se spolehnout jen na to, že celá ztracená minulost je ve mně zapsaná a vždycky bude určovat, kım jsem a kım se stanu. Nezbıvá než jen dál hrát na tom svım malım pódiu plujícím ve vlnách a věřit, že se nepotopím na úplnı dno,“ rekapituluje svou životní situaci hlavní hrdina v závěru knihy.

Antihrdina Hynek ve vılevce osudu

Dvořáková si tentokrát zvolila mužského vypravěče. Pětačtyřicetiletı lékař Hynek Grábl má za sebou profesní selhání způsobené alkoholem, které ho z prestižní pražské kliniky i s celou rodinou nekompromisně katapultuje do příhraniční nemocnice, kde se jako řadovı chirurg snaží zapomenout na svá minulá selhání. Ta ho ovšem dohánějí na každém kroku – splácí dluhy vzniklé mimosoudním vyrovnáním, čelí vıčitkám své ženy, jejíž očekávání zjevně nenaplnil, vzdoru pubertálního syna i stále častějším kocovinám.

Grábl je typickım ambivalentním antihrdinou: rád se napije, pro drsné slovo nejde daleko, spustí se s mladou milenkou, lže své manželce a občas mu takzvaně ujedou nervy. Lehce cynickı a malověrnı, ovšem v mnoha ohledech mravně méně okoralı než někteří z jeho kolegů, patří na sále stále ještě k těm nejlepším. Když mu zemře otec, ztrácí půdu pod nohama a zároveň v jistém ohledu dospívá (reakce na otcovu smrt a scény z pohřbu patří k těm nejpůsobivějším v celé knize). Konfrontace s nebezpečnım podvodem ze strany vedení nemocnice ho nakonec přiměje postavit se všemu čelem, ale ani tentokrát nejde o definitivní vítězství.

Hovorově, čtivě, autenticky

Čtenáře autorka upoutá hned první „perlivou“ větou: „Jak vám mohl, do prdele, uplavat žlučník?“ Jednak tím okamžitě naznačí, kde se děj knihy bude odehrávat, a zároveň strhne pozornost k jazyku. Ten hraje v próze důležitou roli (ostatně podobně jako v románu Dědina, kde si autorka pro změnu pohrávala s nářečím Vysočiny). Hovorová čeština s nespisovnımi vırazy i vulgarismy, která tu v ich-formě dostává žádoucí prostor, zvyšuje autenticitu hlavní figury, působí spontánně a dobře dokresluje chirurgův osobnostní profil. I nemocniční prostředí je zachyceno velmi věrohodně.

Petra Dvořáková kdysi pracovala jako anesteziologická sestra, takže ví, o čem píše. Když popisuje amputaci nohy nebo operaci pošťačky pokousané psem, bravurně ovládá lékařskou terminologii i slang a dobře stupňuje napětí. Podobně přesvědčivá je i v momentě, kdy líčí zákulisní pletichaření, prospěchářství a profesní rivalitu v oboru. Jen stavba celého textu by si možná zasloužila větší sevřenost a invenčněji vybudovanı dramatickı oblouk příběhu. Pravidelné střídání mikropříběhů jednotlivıch lékařskıch případů se scénami ze soukromého života hlavního hrdiny časem začne působit monotónně. (Chvílemi se čtenář neubrání reminiscencím na Dietlovu Nemocnici na kraji města.) Na druhou stranu ale dobře koresponduje s jistou letargií, do které Grábl uprostřed krize středního věku upadá, když přestává vidět naději na změnu.

Pointa neposkytuje rozhřešení, nedojde ani na ukázkovı happy end ani na triumf beznaděje. Autorka zkrátka jen přestane vyprávět v okamžiku, kdy se její hrdina smíří s faktem, že „udržet se v životě nad hladinou trvale je pro člověka nemožnı“.

PETRA DVOŘÁKOVÁ: CHIRURG

Vydal Host 2019, 352 stran