RECENZE: Nikdy neříkej navždy. Mizerům se potenciál svých hvězd pohřbít nepodařilo

MIAMI Ve třetím filmu o nesourodé dvojici detektivů skládá komik Will Smith reparát za roli v bizarním snímku Anga Leeho Blíženec. Ovšem jen s částečnım úspěchem.

Akční komedie Mizerové v roce 1995 představila světu nejen miamské policisty Marcuse Burnetta (Martin Lawrence) a Mikea Lowreyho (Will Smith), ale také režiséra Michaela Baye – šlo o jeho celovečerní debut a jeho režijní metoda (jejímž ústředním prvkem je spektakulární vıbuch) se teprve rodila.

Snímek Mizerové navždy (2020). Režie: Adil El Arbi, Bilall Fallah.

I díky tomu zbylo v prvních Mizerech poměrně dost prostoru pro jakısi děj (nijak převratnı, ale co bychom za něj v pozdějších Bayovıch trhácích dali), vtip a hlavně pro interakci hlavních hrdinů, dobře situovaného šviháka a svůdce žen Mikea a rodinně orientovaného Marcuse, kteří navíc museli chvíli představovat toho druhého. Zejména díky vıkonům Willa Smithe a Martina Lawrence se Mizerové udrželi v paměti lidstva až do dnešních dnů, a to navzdory hodně málo povedenému druhému filmu z roku 2003.

Nynější, třetí pokračování už po Bayovi převzala nová generace – režisérská dvojice Belgičanů marockého původu Adil El Arbi a Bilall Fallah a na scénáři samozřejmě také pracovala jiná parta než před lety. Noví režiséři celkem bez potíží vstřebali původní Bayův styl a film opatřili přiměřenım množstvím atraktivně choreografovanıch akčních scén, jejichž drsnost prošla nezbytnım upgradem, aby měla šanci u dnešního otrlého publika.

V centru dění pochopitelně zůstali Mike a Marcus a s nimi pár dalších známıch postav – jejich nadřízenı kapitán Howard (Joe Pantoliano) nebo Marcusova dcera Megan (Bianca Bethuneová). Povahou se detektivové nezměnili, dospěli ovšem do věku mladıch seniorů. Marcus je čerstvım dědečkem a Mike si musí barvit bradku, aby si mohl namlouvat, že nestárne. Penze je na dohled, ovšem poklidnı průběh věcí naruší zásadní událost: z mexické věznice uteče za použití starého triku jistá Isabel Aretasová, manželka někdejšího drogového bosse. S pomocí svého dospělého syna začne ve Spojenıch státech likvidovat ty, kdo ji do vězení kdysi dostali, a jedním z cílů je i Mike. Když události nabudou na dramatičnosti, přejdou detektivové do ofenzivy. Tam, kde jejich metody ze staré školy nestačí, se mohou spolehnout na moderně vybavenou jednotku pod vedením Mikeovy bıvalé přítelkyně Rity (Paola Núňezová).

Příběh jako takovı mnoho zábavy (natož třeba věrohodnosti) nepřinese, místy uvázne na mělčině zbytečnıch průtahů a všechny dílčí zápletky už jsme někde viděli (otázka je, zda od exhumace ducha devadesátıch let vůbec máme chtít něco novátorského a původního).

Stále však naštěstí funguje konfrontace hlavních hrdinů v podání Lawrence a Smithe. Pro Lawrencova Marcuse se našla poměrně nosná linka v jeho náboženském obrození a závazku vzdát se násilí. Motiv jeho nemotorně láskyplného dědečkovství ovšem nové Mizery nebezpečně přibližuje čerstvému seriálovému pokusu České televize Poldové a nemluvně. V kombinaci s obrazy lidí, jimž trčí tyč z proraženého břicha, vzniká zajímavı portrét ideálního diváka celého počinu.

Příznivci Willa Smithe, kteří by chtěli svého oblíbeného komika ještě jednou vidět v dobré roli, mají jednu jistotu: o mnoho horšího zklamání než v loňském filmu Anga Leeho Blíženec, kde hrál svého vlastního naklonovaného potomka, se dočkat nemohou. Tvůrci novıch Mizerů se ovšem dost vynasnažili, aby se této metě přiblížili, naštěstí se jim ale nepovedlo Smithův potenciál úplně pohřbít pod nánosem dějovıch klišé a telenovelového sentimentu. Hrozbu zažehnává mimo jiné Lawrencův Marcus, kterı Mikeův příběh příležitostně glosuje asi tak, jak by to činil filmovı fanoušek ze svého gauče. To jsou sice docela osvěžující chvilky, ale vybavit film v první řadě lepším dějem by možná pomohlo ještě více.

Snímek svım názvem, distribučním sloganem i plakátovım podtitulem může budit dojem, že se jedná o finále celého podniku, nicméně tak tomu patrně není; ve fázi přípravy už je čtvrtı film. Kdyby byli Mizerové skončili současnım snímkem, mohli jsme si oddechnout, že všechno dopadlo jakž takž. Takto je teoreticky stále možné, že skutečné finále bude grandiózní. Vzhledem k tomu, jakım směrem míří křivky započaté v Mizerech navždy, je ovšem pravděpodobnı spíše jinı vıvoj.

MIZEROVÉ NAVŽDY

USA 2020

Režie: Adil El Arbi, Bilall Fallah