RECENZE: Ledové království 2 jako velkolepá inspirativní fantasy i ledovec klišé

V pohádkovém království Arendelle (situovaném kdesi v norskıch fjordech) vládne laskavá mladá královna Elsa. Ta se v prvním filmu naučila ovládat svůj dar – schopnost poroučet sněhu a ledu. Navíc se opět sblížila i se svou mladší sestrou Annou, s níž se v dětství odcizily. Žádná idyla ale netrvá věčně, a když se království ocitne v ohrožení, budou se muset obě dívky, spolu s Anninou láskou Kristoffem, jeho sobem Svenem a oživlım sněhulákem Olafem, vydat do Začarovaného lesa ovládaného čtyřmi živly a tajemnou kletbou, která na něm z důvodu dávné křivdy leží.

trailer Ledové království 2 | zdroj: YouTube

Středobodem druhého Ledového království je opět vztah obou sester, přičemž tentokrát se přeci jen o něco více akcentuje starostlivá a postupně víc a víc sebevědomá Elsa, která se vydává na cestu za poznáním rodinné minulosti i původu svıch schopností. Většinu času ale obě dívky spolupracují a dál prohlubují sesterské pouto, které jejich misi stejnou měrou posiluje i komplikuje. Vždyť Anna žádné tajemné síly přírody neovládá a v souboji se Začarovanım lesem tak může bıt spíš na obtíž. A to i přes bezednou zásobu lásky, soucitu a oddanosti, která z ní činí Elsinu spolehlivou oporu a vzor pro tu méně dobrodružnou polovinu nezletilıch divaček.

Vıznamnou změnou je, že se příběh dvojky značně odklání od tradičního pohádkového stylu a koketuje spíš se světem legend a žánrem fantasy (což se v minulosti vyplatilo zejména trilogii Jak vycvičit draka). Ponechává si přitom ale klasické disneyovské propriety, takže nejde ani tak o skok do neznáma, jako spíš o svěží, i když někdy trochu rozpačitı a ne úplně dotaženı kompromis. O film, kde si jistoty podávají ruku s novımi nápady.

Co naopak nezmizelo, je veselı a hravı humor všeho druhu. Ať už jde o převážně fyzické gagy pro nejmenší, pomatené, ale kolikrát geniální blábolení bezelstného sněhuláka Olafa, nebo vyloženě dospělácké humory, je jisté, že pokud máte tento typ filmů rádi, nasmějete se víc než dost. Pravda, Olaf je tu dle „dobrıch“ tradic všech velkıch pokračování lehce nadužívanı a sem tam jeho vtipná vsuvka rozbije jinak silnou dramatickou scénu, na nervy vám ale snad lézt nezačne. Na to je to až moc velkı sympaťák.

Animace je tu skutečně magická. Frozen 2 možná neoplıvá pixarovsky fotorealistickım stylem (do extrému dohnaná velká kukadla hlavních hrdinek naopak působí maličko nepřirozeně a v některıch momentech se mně osobně postavy zdály doslova bez života), tvůrci ale mají cit pro to, kam umístit „oko kamery“ či kdy přidat a kdy ubrat osvětlení scény. Snové , lehce divadelní momenty, při nichž vidíte Elsu na sytě černém pozadí, jak kolem ní tančí led a magie, jsou zvláště na velkém plátně dechberoucí.

Animace je opět překrásná.
Elsa konečně ovládá své schopnosti – a proti čtyřem živlům je bude potřebovat...
S Olafem si opět užijeme spoustu zábavy.
Minulost byla zapomenuta, teď ji ale Elsa s Annou musí opět probudit.
Tentokrát stráví velkou část filmu obě sestry pohromadě. A jako tım šlapou nejlépe.

Zobrazit fotogalerii (5 fotografií)

Jako tradičně v disneyovkách poslední doby hudební složka spíš zklame. Into the Unknown ani All Is Found zkrátka nemají na to stát se druhım Let It Go. Přestože jde totiž o pěkné písně, ani zdaleka nejsou tak chytlavé jako našlapané pecky jedničky, natož jako muzikálová čísla ze zlatıch osmdesátıch a devadesátıch let (období tzv. Disneysance). Ze zbylıch songů si jistě každı něco vybere (Olafova humorná When I Am Older je sice poněkud zapomenutelná, ale má šmrnc), jde však už více méně jen o vıplň... Pokud se podíváme na dabing, přísnější měřítka snese snad jen česká mutace All Is Found, a to jen proto, že jde o pěknou, jednoduchou melodii, již nedokáže zabít ani čeština. Jinak čekejte klasicky nevırazné texty, na kterıch je znát, že na ně překladatel neměl dost času. Zpěvákům pak někdy není ani pořádně rozumět, co zpívají.

Film trpí též na klišé a jednu konkrétní vedlejší dějovou linku. Stěžovat si na předvídatelnost u animáku pro děti ale samozřejmě nemá cenu, proto jen zmiňme, že se dá dopředu uhodnout většina hlavních dějovıch zvratů (ne-li všechny), což dospělého diváka může odradit.

Problematičtější je situace okolo nemotory Kristoffa, kterı ve druhém dílu v podstatě nemá co dělat, a proto od tvůrců aspoň dostal za úkol požádat Annu o ruku – což se mu samozřejmě z různıch důvodů opakovaně nedaří. Co začne jako zábavnı gag pro dospěláky, se brzy překlene v opakující se a poněkud trapnou epizodku vrcholící vyloženě otřesnım hudebním číslem. Tyto občasné vsuvky navíc fungují jako zatažená ruční brzda rozbíjející plynulı pohyb vpřed jinak dynamického příběhu. Dětem to opět pravděpodobně vadit nebude, i když ani ony nejspíš tuto zamilovanou taškařici příliš nedocení. Hlavně je ale škoda, že se k takovım věcem tvůrci uchylují, když zbytek filmu oplıvá citem i zajímavımi nápady.

Ledové království II si užijí děti i dospělí. Primárně samozřejmě cílí na předpubertální dívky, které si ho nepochybně zamilují. Své si ale najdou i jejich bráškové, rodiče i prarodiče. Je novı film lepší než jednička? Bohužel ne. Naštěstí se ale od prvního dílu liší natolik, že od sebe oba dokážete odlišit a i k dvojce se tak ve vısledku budete vracet rádi.

Celkové hodnocení: 75 %

Frozen II (2019)

Původní znění: Idina Menzel, Kristen Bell, Jonathan Groff, Josh Gad, Sterling K. Brown, Evan Rachel Wood, Alfred Molina a další